Napędzane wodorem autobusy H2.City Gold
Barcelona nie ustaje w dążeniu do tego, by stać się zielonym, zrównoważonym miastem. Potwierdza to nowy zakup Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB). Miejskie przedsiębiorstwo komunikacji zamówiło 8 elektrycznych autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty. Pojazdy te zostaną wyprodukowane przez CaetanoBus, portugalską firmę, której współwłaścicielem od 2020 roku jest Toyota.
Pierwszy elektryczny autobus już trafił do floty Transportes Metropolitanos de Barcelona. Już wkrótce, po serii przejazdów testowych bez pasażerów, zacznie pracować na regularnych liniach w stolicy Katalonii.
Lokalnie produkowany wodór
Wodorowe autobusy H2.City Gold będą tankowane w pierwszym w Hiszpanii zakładzie produkcji zielonego wodoru. Firma Iberdrola uruchomiła go w pobliżu zajezdni autobusowych w Strefie Wolnego Handlu w Barcelonie. Dzielnica ta mieści się w południowej części miasta, między portem a lotniskiem El Prat. Warto zaznaczyć, że produkowany na miejscu wodór będzie dostępny nie tylko dla miejskich autobusów, ale także dla innych wodorowych flot.
Zakład produkcji zielonego wodoru w Zona Franca de Barcelona powstał m.in. dzięki dotacji z programu „Connecting Europe Facilities for Transport” Europejskiej Agencji ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Projekt wpisuje się w Europejską Strategię na rzecz Wodoru oraz w Wodorową Mapę Drogową hiszpańskiego Ministerstwa Transformacji Ekologicznej i Demografii.
Wodorowe autobusy z napędem Toyoty
H2.City Gold to autobus, który ma 12 m długości, 2,5 m szerokości, 3458 mm wysokości. Mieści do 87 pasażerów. Jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 180 kW (245 KM) zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 60 kW. Autobus otrzymał 5 kompozytowych, 312-litrowych zbiorników, które łącznie mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Zatankowanie ich do pełna trwa 9 minut. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km.
Podobnie jak Toyota Mirai i inne pojazdy na wodorowe ogniwa paliwowe, autobus H2.City Gold nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie parę wodną. Pojazdy pracujące we flocie miejskich autobusów w Barcelonie będą zużywały dziennie około 20 kg wodoru.
Nowy H2.City Gold to nie jedyny model autobusu z wodorowym napędem Toyoty. W Japonii od 2018 roku marka ta oferuje bezemisyjne autobusy SORA z dwoma silnikami elektrycznymi po 154 KM mocy, dwoma zestawami ogniw paliwowych oraz 10 zbiornikami wodoru o łącznej pojemności 600 l pod ciśnieniem 700 barów. Autobus o długości 10,5 m mieści 78 pasażerów. Może też służyć mieszkańcom jako awaryjne źródło prądu.
SORA został też podłączony do funkcjonującej w Japonii od kilku lat infrastruktury ITS Connect (Intelligent Transport Systems). Dzięki temu autobusy te wymieniają się z innymi pojazdami informacjami o ruchu, przechodniach czy zmianach świateł, co ułatwia pracę kierowców i zwiększa punktualność. System daje też możliwość łączenia pojazdów w konwoje i wysyłania informacji do sygnalizacji świetlnej, że nadjeżdża większa grupa autobusów i potrzebna jest zmiana światła na zielone.
Partnerstwo Toyoty i Caetano
Grupa Salvador Caetano jest jednym z najstarszych partnerów Toyoty w Europie. Współpraca z portugalską firmą trwa od ponad 50 lat i obejmuje m.in. produkcję oferowanego poza Europą Land Cruisera serii 70.
W 2019 roku Toyota Motor Europe zaczęła dostarczać ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru i inne komponenty napędu wodorowego do produkowanych przez CaetanoBus autobusów H2.City Gold. W grudniu 2020 roku ich współpraca zacieśniła się, kiedy Toyota Caetano Portugal (TCAP) została udziałowcem portugalskiego producenta autobusów, aby wspierać szybki rozwój i sprzedaż bezemisyjnych pojazdów transportu miejskiego. W lipcu 2021 roku obie firmy podjęły decyzję o cobrandingu zarówno H2.City Gold, jak i elektrycznego modelu e.City Gold. Dzięki temu Toyota wzmacnia swoją pozycję na europejskim rynku motoryzacyjnym i przyspiesza dekarbonizację europejskich miast.